Reseberättelser
Här tänker vi införa medlemmarnas egna reseberättelser som kan intressera oss andra. Maila bilder med lite text till sture.heiman@gmail.com så kommer dom in ….och var inte så blyg……
_______________________
En moppetur med Mustangen sommaren 2020
En vacker sommardag tog jag en moppetur på gamla väg 91 från Högstorp via Hollstorp till Risinge.
Den gamla vägen korsar nuvarande Väg 25 som cykelväg men med en moppe av rätt årgång går det även bra.
Ett vägräcke av den äldre varianten syns när man har korsat Hemmesjövägen
Kör man lite vid sidan om kan kan man få en pratstund med en ”farbror”.
Den gamla vägen byggdes som ett AK arbete åren 1933-36. På en skylt med info och även markering i berget kan man läsa om vägens historia. Vägen användes fram till 1962 när nya Väg 25 blev klar.
Mycket slit och släp utan moderna hjälpmedel byggde man Anebäcksbacken.
Här är jag med skylten i bakgrunden.
Moppen fick slita hårt men fungerade bra
Text och bild: Sture Heiman
____________________________________________________________
EN RESA TILL KIEV OCH TJERNOBYL SEPT 2018 av Sture Heiman
Olyckan med efterföljande explosion hände den 26 april 1986
MC Parad i Kiev, de flesta hade kört förbi när jag tog kortet.
Ukraina var en del av Sovjetunionen fram till 1991. Med denna anläggning skulle man bevaka USA missiler i ”Stjärnornas krig”…
...mycket långt och mycket högt. Det är väl tveksamt om det hade fungerat innan en missil hade slagit ut anläggningen.
Kontroll av pass innan man kunde köra vidare till Tjernobyl. Vi var ett sällskap på 14 personer.
Staden Prypjat invigdes 1970 och var en mycket modern stad för ca 50 000 invånare som tömdes och delvis plundrades efter olyckan.
Här är en idrottshall..
…rasrisken är mycket stor och att ramla ner i en öppning är överhängande
Nöjesfältet med Pariserhjulet. Undrar hur länge korgarna hänger kvar?
Barnhemmet som ofta fotograferas.
Många höghus upp till 13 våningar. Vi traskade upp på taket, hissarna och dörrarna var bortplockad med risk att när man kom från solljuset ute falla 13 vån. ner om man inte såg sig för.
Vi hade våra Geigermätare med oss och som gav höga värden ju närmare marken man mätte.
Träden tar över. Husen är av betong och puts som rasar ner med risk att få i skallen.
Sarkofagen över den skadade Reaktor 4 bekostnad av många länder och EU bl a. Den byggdes ca 300 m från platsen och tryckte sedan med hjälp av domkrafter och räls på plats.
Reaktor 5, ett oavslutat projekt. Totalt skulle det byggas 12 reaktorer.
En del av de bemannade och obemannade hjälpmedel som togs fram för att röja i bråten.
Sovjetinspirerat Monument i Kiev, det viktigaste var att det blev högre än Frihetsgudinnan i NY…
…ett stort och omfattande militärmuseum på samma plats…
… och en barnmanifestation för fred även den på samma plats.
Text och bild: Sture Heiman
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
EN RESA TILL BERLIN I MAJ 2017
I en före detta Spårvägshall finns det många privata och fina veteranfordon uppställda www.classicdepot.se
Detta elfordon, en replica från ca 1900 backas in. Föraren fick ducka bra men lyckades få den på plats.
Elbilar är inget nytt men elektroniken har ju med tiden blivit lite smidigare.
Med denna Hudson körde Heidi Heizer jorden runt år 1930.
Här finns mycket att se och är dessutom gratis….vilket passar en smålänning.
Text o Bild: Sture Heiman
_____________________________________________________________________________
EN UTFLYKT MED GAMLA KLASSKAMRATER ÅRGÅNG 1940 TILL TROLLHÄTTAN O GÖTEBORG
Första besöket blev Ahlafors mikrobryggeri på väg till Trollhättan.
Här en ölälskare tillsammans med Bryggmästaren, fick tyvärr inte provsmaka.
SAAB museet visade upp sina olika modeller
SAAB har alltid värnat om sin tävlingshistoria
Några av museefolket som med stor entusiasm berättade allt om SAAB. De kunde även ge mej goda råd om hur jag får min trilskande SAAB Sport att starta. Då säger naturligtvis en Volvoentusiast att, en Volvo startar alltid, och -vad är det för spänning i det , det gör min Peugeot diesel också.
Så här öde ser SAAB fabriken /NEVS ut i dag men det jobbar dock många med konstruktion och utveckling.
Vi fick tyvärr inte komma in i fabriken. Här på planen stod förr färdiga SAABar innan leverans.
Vi hann även med ett besök i NOHABs gamla smedja.
Här mina kollegor framför en Volvo PV 36 på Volvo museet på Hisingen.
På denna Volvo modell hade kollegan konstruerat sin första detalj i inredningen under sin anställning på Volvo.
Volvo museet innehåller ju mycket annat än personbilar och naturligtvis produkter från Braås
Text o bild: Sture Heiman
___________________________________________________________________________________________
Min resa till Kina och Nordkorea sept. 2016
Jag besökte tillsammans med en grupp på 13 personer Kina och Nordkorea. Ett udda resmål men det passar mig med lite äventyr på äldre dagar. Resan var upplevelserik om än jobbig med långa dagar, kanske för att man inte skulle drista sig till egna okontrollerade promenader. Nordkorea är ett slutet och välbevakat land med mycket militärer vilket drabbade mig när jag i smyg tog ett foto på en bonde med oxkärra. Eftersom det var på militärt område och fotot ansågs olämpligt blev kortet raderat men bland mina ca 450 kort finns det säkert ett och annat som inte anses lämpliga enligt regimens tyckande.
Här bugar man för överheten.
Spionfartyget från 1968 USS Pueblo som man gärna visar upp.
Trettioåttonde breddgraden vid gränsen mot Sydkorea är välbevakad och bl a kontrolleras av FN.
Det fanns många höghus i huvudstaden Pyongyang.
Fyra timmars bussresa från huvudstaden låg detta lyxhotell 15 våningar och högst upp en roterande restaurang, vackert beläget uppe bland bergen med ca 200 rum, swimmingpool och andra faciliteter men vi var de enda gästerna och det gick inte att åka högre än 5:e våningen där vi bodde.
Jag hade som mål att klippa mig i Nordkorea och här fick jag chansen på hotellet denna sena timma, att få en komplett hårbehandling inkl. tvätt, massage schamponering o lukta gott för endast 100:-.
Tunnelbanan i Pyongyang, vackert, rent och vagnar från forna Östtyskland.
Breda motorvägar men ack så gropiga, chauffören körde sicksack mellan de värsta hålorna vilket gick bra eftersom det inte var någon övrig trafik.
Bild och text: Sture Heiman
_____________________________________________________________________________________________
HÄR ÄR NÅGRA BILDER FRÅN EN 100-MILARESA MED EN SAAB 96 SPORT 1962/63 ÅRS MODEL TILL JYLLAND, DANMARK.
Första övernattningen var på vandrarhemmet i ”Kronohäktet på Varbergs Fästning”.
38 cm kanon från Andra världskriget i Hanstholm på Jylland. Tyskarna hade en motsvarande kanon i Norge och som bl a blockerade svensk sjöfart genom Skagerrak 1940-45. Barbro gömmer sig bakom fundamentet.
Här är fundamentet till kanonen som totalt vägde ca 500 ton.
Den gick som en klocka, här i sanddynerna på Jyllands västkust.
Barbro med den nedsandande kyrkan i bakgrunden utanför Skagen (typiskt turistmotiv).
Det var mycket blåsigt där Kattegatt och Skagerrak möts vid Jyllands norra udde.
Så här ser ”cockpiten” ut under marchfart med en SAAB 96 Sport
Text o bild: Sture Heiman
_______________________________________________________________________________
MARIA OCH LARS-GUSTAV HAR BESÖKT GOODWOOD REVIVAL OCH BROOKLAND
Här är några av deras bilder
______________________________________________________________________
MARIA OCH LARS-GUSTAV HAR BESÖKT NOSTALGI CAFÈ OCH MUSEUM I TRYDE UTANFÖR TOMELILLA
Förutom fordon finns även mycket annat att beskåda. Byggnaderna är fulla av allehanda prylar.
Vid tillfället var det samling för Cadillac och Porschebilar.
Många SAABar som inte alltid liknade originalen från Trollhättefabriken.
Ett annorlunda museum väl värt ett besök
Text Sture, foto Lars-Gustav
____________________________________________________________________
EN RESA TILL JÖNKÖPING OCH NÅGRA MUSEUM BESÖK
Husqvarna Fabriksmuseum med en framgångsrik tävlingshistoria…
…blandat med vardagsmotorcyklar. Silverpilen fyller 60 år i år.
Avokadogrönt var ju modefärgen på 70-talet.
Några grabbar/gubbar som upplevde moppeåldern tillsammans.
Tändsticksmuseet med mycket historia och teknik.
Pensionatet med utsikt över Vättern såg kanske inte så fagert ut men hade dess mer charm invändigt.
Text o bild: Sture Heiman
____________________________________________________________
NÅGRA BILDER FRÅN EN RESA TILL RUGEN/TYSKLAND MED SAAB 96 SPORT 1962/63
Autoseum i Simrishamn där numer Lill-Lövis minne lever kvar vilket tidigare fanns i Hollstorp.
En Nostalgisamling utanför Simrishamn. Det var dock bättre ordning bland bilar och annat gammalt.
Peenemunde, avskjutningsplats för V-1 och V-2 raketerna fram till 1943. Här är en V-2 raket 14 m hög. Den första raket som den 3 oktober 1942 nådde den yttre rymden. Loggan är enligt originalet!!! Detta låg ju till grund för NASAs rymdprogram på 60-talet så Wernher von Braun kanske hade visioner….
…20 år senare kom svenska tekniker och företagsledare på att en trecylindrig tvåtaktare med separat oljesmörjning tillhörde framtiden. Hörde på hemresan att Erik Carlsson ”på taket” hade gått bort den 27 maj. Heder åt honom, han var en Ikon för Sverige.
Tre Morgan som jag såg vid två tillfällen men träffade tyvärr inte ägarna.
Stralsund, 25 år efter DDR-tiden, snyggt renoverat. Mitt hotell bestod av 5 rum och rummet täckte hela bredden av byggnaden.
En östtysk variant av BMW vilket möjligen kan framgå av emblemet. Fabriken hamnade ju i väst.
Sista sucken av Wolga i samarbete med Chrysler 1991. Bilen kom aldrig i serieproduktion.
På samma museum i PRORA fanns även många lokomotiv med tyngd. här ett ryskt ånglok.
Text o bild: Sture Heiman
______________________________________________________________________
NÅGRA BILDER FRÅN ELMIA-mässan 2015
Är det bil, jetplan eller kanske Batman
Här gäller det att få studs på en gammal amerikanare.
Häftig bike men ”the rider” bör akta sig för den taggade remmen.
En SAAB årgång 1962, dock ej en Sport men den hade körts mellan Linköping – Monte Carlo och det var med denna modell som Erik Carlsson vann Monte Carlo rallyt 1962 och 1963.
Även en Scaniamotor kan vara häftig.
Några MC av vår årgång.
Avslutar med en bild från den tunga avdelningen.
Text o bild: Sture Heiman
NÅGRA BILDER FRÅN GOODWOOD REVIVAL MEETING 2014
Denna Mercedes 1936 skulle man ha i garaget. Stod i Jackie Stewarts Hall, inlånad från Tyskland.
Här laddas det inför starten och vilket ljud.
En tjej som körde med Indian i ”Tunnan”.
Man skall helst ha tidsenligt klädsel, gärna uniform från krigsåren.
Ett strå vassare än Lasse på Slättens mc för denna hade com. radio.
Vem avundas inte denna förarmiljö?
Det saknades bara en SAAB 96 Sport i depån vilket säkert skulle väcka uppmärksamhet.
Bild o text Sture Heiman
NÅGRA BILDER FRÅN MARINBASEN I KARLSKRONA
Polhemsdockan med pumphuset till vänster.
Den gamla ångmaskinen som tidigare drev pumparna och nu arbetade med hjälp av tryckluft. Vattnet pumpas dock numer med elpumpar.
NÅGRA BILDER FRÅN DALSLANDS KANAL
Storholmen angör Långbron
Trånga slussar omgiven av vacker natur.
Akvedukten i Håverud, konstruerad av Nils Ericson. När tändkulemotorn tog över efter segelfartygen var man tvungen att stänga av motorn vi färden genom plåtrännan eftersom vibrationerna kunde skada nitförbanden.
Text o bild Sture Heiman
HÄR KOMMER NÅGRA BILDER FRÅN MARIA OCH LARS-GUSTAV PETERSSON SOM UNDER SOMMAREN BESÖKTE HELSINGBORG OCH ”STYRKEPROVET” ETT RALLY FÖR FORDON TILLVERKADE FÖRE 1926.
Se även www.styrkeprovet.se Där finner ni deltagarförteckning och fler fordon.
NÅGRA BILDER FRÅN ETT TRAKTORMUSEUM I NORRA BOHUSLÄN
Det fanns både vrak och renoverade objekt.
Ordning och reda på verktygen är ju viktigt men vad gör man när väggen är full.
Text o bild: Sture Heiman
En onsdagskväll på Tyrolen
MC-parad
Några medlemmar från Kronobergs Motorhistoriker
Denna bild kom med bara för att det råkade stå en Honda cb750 i förgrunden
Några bilder från ELMIA 2014
Även en stridsvagn räknas som fordon.
Verktygsboden renoverar en MGB som skall vara klar till ELMIA 2015.
V 8:an hade startat men mycket arbete återstår.
Denna bilen brände mycket gummi vid uppvisningen men dock inte med mej vid ratten.
Det behövs ingen snö för att en snöskoter skall hoppa och föraren sprattla med benen.
Text och bilder: Sture Heiman
Några bilder från ett besök i Trollhättan juli 2012
SAAB-fabriken ligger öde och inga bilar på uppställningsplatserna
URSAAB-en på SAAB-museét
Några av de tidigare modellerna från tiden när det begav sig för svenska förare och bilar på rallytävlingarna
Hade bara Rolf Mellde o Co fått hålla på, kanske det kunde ha blivit något av detta…
SAABs framtidsdrömmar
Text och bilder Sture Heiman
Maria och Lars-Gustav Petersson reste runt på Kuba under november 2013. Som synes fick de uppleva många spännande och intressanta saker. Kubanerna kan hålla liv i gamla bilar men önskar säkert att de hade möjlighet att skaffa modernare fordon. Undrar vad Fidel åker runt i…
Amerikanare på rad.
Här en något modifierad A-Ford
En SAAB 1959 som taxi med rätta registreringsbokstaven som visar att den är kommen från Trollhättan
Här får Lasse och Maria en våt puss i bassängen.
En bild från Hemingways Lantgård och det ser ju inte så pjåkigt ut.
Fann ytterligare några bilder. Denna gång från en resa till Sharm el Sheihk i Egypten 2008. Detta var innan oroligheterna hade tagit sin början i området.
Jag träffade en tysk mc-ryttare, jag har glömt hans namn och märket på motorcykeln men han hade fler hemma i Tyskland. Han hade färdats genom forna öststaterna och skulle nu vidare via Libyen, Algeriet osv hem till Tyskland.
Han hade stannat till för handla mat och…..öl, vad annars för en tysk. Väskorna lär väl bli fyllda med sand.
Han verkar långt ifrån att vara en pedant men huvudsaken är ju att det fungerar.
Reservdunkarna hade han säkert behov av när han skulle köra vidare genom ökenlandskapet.
Vad är våra små utfärder mot detta. Jag är lite avundsjuk……..
Text och bild: Sture Heiman
Hittade några bilder i datorns bildarkiv från min tåg o båtresa till bl a Sicilien 2007.
Ägaren diskuterar och beundrar sin Alfa Romeo med BMW ägaren. Lägg märke till den fina dubbelparkeringen som gör att andra bilar och bussar får samsas om det övriga utrymmet på gatan…… men det är ju på Sicilien.
Även en fin Moto Guzzi av förkrigsmodell. Enligt ägaren använde Mussolinis poliskår denna modell.
Text och bilder: Sture Heiman
Börjar själv med några bilder från Buffalo USA, några mil från Niagafallen. När tiderna var goda byggde man gigantiska stationsbyggnader och silos som sedan blev kvar som monument över en svunnen tid – Ja, varför samlar vi själva på på gamla fordon när det finns nya bränslesnåla, miljövänliga bilar med AC till rimliga priser.
Stationen invigdes 1929 för 3200 passagerare per dygn med 14 spår bl a från New York. Efter många turer och konkurser lades allt ner på 1970-talet. Tog en taxi till Old Station efter att ha frågat en polis som dock tyckte att området var väl osäkert men är man Nostalgiker så finns inga hinder.
När jag kom till Buffalo under min resa förra hösten liknade den nya stationen den som är i Gemla och stationsinspektören låste efter mig sedan han rekommenderat mig att ta taxi till hotellet, men jag tog ”spårvagnen”.
Med risk för nedfallande stenar fick man gå på egen risk. Det hade bildats en intresseförening för att bevara byggnaden.
Tog fotot med mobilen sedan batteriet i kameran tog slut, kan man bli mer förb……?
En silos från Buffalos storhetstid … och visste ni förresten att USAs 25:e president McKinley blev skjuten och avled i Buffalo 1901